18th December 2009 aku pulang ke kampung bersama hubby ngan anak2 utk memenuhi jemputan majlis berkhatan pada 19th December 2009 yang dibuat oleh kakak aku bertempat di rumah mak ayah aku..bernombor 58, Jalan Masjid...(wah..wah..wah...siap address sekali daaa...bukan hape..baru jer dapat setelah posmen bersama JKKK kg bermesyuarat sebab mendatangkan kesukaran untuk proses mailing...terutamanya di kalangn posmen2 baru...)

aku dimaklumkan aktiviti memasak akan dibuat secara gotong-royong..maka sudah jelas pada gambaran aku yang tidak dapat dinafikan lagik sesungguhnya semua yang terlibat akan memerahkan tenaga meraikan majlis ini...dan hasilnya nanti..penat seeehhhh.....tapi aku percaya seronok...beronok-ronok.....

aku sampai rumah kg jam 11.00 malam...aktiviti di rumah dh sampai ke penghujung..semua prepare nak masuk tdo sudah..sebab preparation pagi esok yg kene memulakan kerja awal2 pagi....so...aku settlekan anak2...dan aku pon lelapkan mata

tepat jam 6.00 pagi terdengar la suara ayah mengejutkan anak2...keras dh suara tuanya..sah dia marah sebab anak2 dia berlingkar lagik bawah selimut...aku bingkas terus menjenguk ke dapur utk melihat2 apa yg aku bole start dulu...xperlu solat subuh..sebab aku dlm keadaan yang DIHARAMKAN....hehehehe...biasa arr pompuan...

Setelah bertanyakan pada PIC (Person-In-Charge la tue....) yang merangkap kakak kedua aku...so aku ditugaskan utk memasak bihun singapore bersama2 ngan adik aku...oh...xde hal punyer..sebab aku dh pernah wat dah....:))) so..aku terus memantau bahan2 yang diperlukan...adush...byknyer yang xde...huhuhu...macam mana nie...naseb baik berpegang kepada prinsip kita wat dia...so..belasah la mana yg ada...terus ligat jer aku ngan adik aku menyelesaikan tugasan yg diberi..Alhamdulillah...menjadi...hehehehe...nie la pengalaman kedua aku memasak makanan dlm kuantiti yg banyak utk dijamukan kepada orang luar plak tue...first aritu...masak sayur paprik..masa majlis akad nikah adik aku tahun 2005...hehehehe....

ari semakin cerah..keje aku x berhenti disitu sahaja...aku menjengah keje2 luar...melihatkan keadaan di bawah khemah dengan kerusi meja yg masih berlipat..maknanya..itulah tugasan seterusnya..itulah aku..kalo keje2 fizikal..serah ajer pada aku..kalo keje2 yg melibatkan keje dapur nie..aku selalunya byk mengelak...takut sebenarnya...takut x menjadi...kalo dan2 tue nak menanya...maunya menambah beban pada orang lain yg sedia kelam kelibut...so...aku kumpulkan anak2 sedara yg dh bole diharap...terus aku menyusun apa yg patut..dlm pda masih berkira2 nak mengatu pelan dlm kepala..terpandang aku pada hubby yg tengah terkial2 membasuh kawah2...alahai kesian plak aku..aku stop dulu keje2 bawah khemah..terus aku menolong menyelesaikan kawah2 tue bersama.....itu pon antara duti2 rasmi aku waktu dulu2....

masa merangkak...sekarang giliran anak2 aku utk disiapkan...nasib baik anak2 x byk ragam..so bole la aku bingkas...selesai anak2 aku uruskan diri sendiri...melihatkan matahari yg kian terik..baru aku perasan yang jam sudah 10.30pagi..patut la perut dh menjerit2 minta dipenuhkan...tapi rasanya nasi xmasak lagik..nasib baik adik aku bawakan sepinggan bihun singapore 'O' lebihan tadi...Alhamdulillah...janji bole diamkan sekejap perut nie...

jam 11 lebih kurang tetamu mula beransur ramai...makan telah siap dihidang...tetamu mula menjamu selera...Opsss!!!...alamak terlupa plak...yg aku cerita tadi semua agenda aku...walhal..dari pagi dh ada aktiviti khatam Al-Quran dan tarik buaian anak2 sedara aku....hehehehe...biasa arr...kepala byk pusing...:)))

jam 2 lebih...semua hampir selesai...tinggal family terdekat berkumpul ramai2 bawah khemah melepaskan lelah..setelah penat melayan tetamu. kulihat...berpeluh-peluh hubby aku..siap basah baju yg dipakai sebab kehulu hilir memantau aktiviti di bawah khemah...hehehehe...xpela..sekali sekala....tinggal abg dan abg2 ipar aku yg tengah sibuk dok membasuh pinggan mangkuk...ahhh!!!!...biarkan mereka..sebab inilah pertama kalinya aku tengok mereka beria2..pengalaman aku terdahulu..selalunya mereka2 nie dok rileks jer..lepas tangan...siap aku perli gak...bukan selalu dapat ragging diorng....:)

menjelang petang..aku ngan adik2 aku yang perempuan menyambung menyelesaikan pinggan mangkuk kotor yng masih berbaki...rintik semakin kasar..basah dh belakang baju aku...huhuhu... ingat nak biar jer...tapi kesian plak..so..aku settlekan sampai siap..takpe..team-mate best!!!!

Selesai semua..barula terasa badan sengal2..biasalah..badan dh tua...keje lebih mulala nak jem...huhuhu...tapi bile dikenang sepanjang majlis...suka aku...paling best bila dapat jumpa cikgu sekolah rendah aku...Cikgu Zainal..dia macam yg aku kenal..tapi sebagai bekas anak murid dia..aku bangga dan aku appriaciate semua jasa dia pada aku...dia antara penyebab aku jadi apa yg aku ada sekarang..

Jam 10.00mlm aku bergerak pulang ke rumah aku..mak ada gak nak tahan utk aku balik esok paginya..maksudnya pagi ini la..tapi sebab aku bergerak ngan adik2 aku sekali..confident ckit...sebab bole borak...12.30mlm..aku sampai rumah...si bongsu aku plak terjaga..aduhai...susah nie...lepas bersiap apa yg patut..aku masuk bilik utk melelapkan mata..tapi si kecik tue nampak aktif semacam...aku try guna petua..wat x tau jer..last2...aku yg ZzzZZzZzzzzzZZzzzzzZzzZZzzzzZZzzz.......

terbangun jam 4.00pagi...kelam kabut aku dibuatnya...mana plak la si kecik nie...????!!!!..perut aku dh kecut....rupanya..elok jer dia lena kat bawah ketiak abah dia..la...naik katil sendiri yer...sampai ati tinggalkan ibu tdo sengsorang...itula dianya....:)))

Bangun pagi..macam aku kata arr....penat sgt2...nie pinggang sebelah kanan pon sengal semacam jer...tapi aku seronok....dh lama x rasa suasana nie...sesekali...memang best!!!!!!