Mesti tertanya-tanya nape kalo tajuk anak2 jer aku bahagikan kepada part2...nak wat camne, banyak modal yg nak diceritakan...nie kalo bagi 24jam pon x abis2...ngeee...

Okla...kali nie aku nak bercerita tentang pemakanan anak2 aku tue...dua2 ada selera memasing..tapi aku bole katakan...syukur..dua2 xle banyak songeh sangat...bukan nak mengangkat tapi sekadar seorang ibu yg nak memuji kelebihan anak mengikut kaca mata aku sendiri...:)

Kakak...
Kalo dilihat dari saiz fizikal, memang orang akan bajet dia bersemangat bab2 makan nie...hakikatnya memang x bersemangat...kalo makanan berat cukup sekadar nasi kosong ngan telur goreng...confirm abis kecuali putih telur..tapi amaun nasi adalah saiz piring. Makanan favorite dia yg lain termasuk biskut chipsmore (kacang hazel pakaging warna hijau), coklat cadbury, Mr. Potatos, dan fries...tue menu kat umah aku...kalo umah pengasuh macam2 ckit..sebab dia bersemangat bila berebut...menu dia mudah jer...tapi aku tau x berapa baik utk kesihatan dia sebab x seimbang. Bab sayuran atau buah2an memang worst sgt...xde satu pon dari jenis2 tue yg dia suka...but by time hopefully dia akan makan jugak mende2 tue...Bab coklat...jgn la minta dikongsi...memang x dapat...kalo dapat pon wat lekat celah gigi...dari info yg aku baca dan makluman org cadbury bagus utk perkembangan minda..so aku harapkan berbaloi2 sebabnya..kdg2 kopak gak nak beli utk dia cadbury (roast almond) tue utk dia...tapi aku nie kalo bab makanan memang aku mengalah nyer...mgkn jugak masa aku kecik2 aku memang x merasa mende2 tue..dh bergaji barula aku bebas nak dapatkan apa yg aku nak...:)

Adik...
Berbeza ngan kakak, dari segi fizikal adik lebih kecil dan memang kategori kecik pon...tapi kecik2 cili padi..laju tue..x terkejar kdg2 dibuatnya..mgkn sebab dia sgt aktif itu yg dia kecik...nasi???..out off his menu..kalo masukan sebiji pon pasti diluahkan semula...tapi dia paling suka roti...bagila roti apa pon memang laju...kuih muih bergoreng yg x pedas dan bun memang favorite die...paling selalu twiggies coklat...satu sekali hadap..tue tara badan kecik tue...

Susu Dutch Lady 123 Madu
Haaa...susu nie memang susu rutin anak2 aku tue...sekali bancuh skrg 210ml bersamaan 7 scoop bagi setiap sorang. sehari???kalo kat umah aku dari lepas opis hour sampai pagi sebelum ke umah pengasuh...adik dalam 3-4 kali...kakak plak...4-5 kali...itu bermaksud sekampit dgn kandungan berat bersih 1kg hanya bertahan selama 3-5 ari sahaja bergantung kepada kekerapan diorang dua minum susu...dalam sebulan aku perlukan lebih kurang dlm 10 pack..kalo beli kat tesco harganya lebih kurang RM 21.98 - 22.98/ pack...kalo beli kat kedai kat daerah aku nie..murah ckit dlm RM 19.50/pack...tapi kalo ongkos tunai aku kurang terpaksa gak beli di tesco...guna kredit kad...kalo ongkos berlebihan..makanya aku beli kat kedai daerah aku jer..murah ckit...anyway..aku tulis nie bkn nak merungut..sekadar nukilan aku...aku tau kalo hubby aku baca nie mesti dia tersengihnya...tapi alhamdulillah...jarang sangat susu2 dibazirkan..selalunya sekali dia menyusu..sampai licin....hehehehe...kecuali waktu2 dimana mereka tdk sihat...time tue berkecuali la....:))))))